شهرآرانیوز - از حدود یک سال پیش که سونی کنسول نسل نهمی خود یعنی PlayStation۵ را روانه بازار کرد، عناوین انحصاری جذابی برای آن ارائه کرده است. ریمیک بازی Demon’s Souls، نسخه فرعی از Spider-Man و البته بازی جذاب Returnal از جمله همین بازیها هستند. در ادامه همین مسیر، چند روز پیش نسخه جدید از مجموعه بازیهای Ratchet & Clank هم به فهرست بازیهای انحصاری پلیاستیشن ۵ اضافه شد. اولین نسخه از این بازی در سال ۲۰۰۲ ساخته شد و در آن، شاهد ماجراهای رچت و روبات همراهش یعنی کلنک بودیم. این ۲ در ماجراهای مختلفشان، باید تلاش میکردند که سیاره خیالیشان به نام کوآرتو را از دست دشمنان مختلف نجات دهند. هفته گذشته آخرین نسخه این بازی با نام Rift Apart بالأخره روانه بازار شد و با توجه به گرافیک خوب و عملکرد مناسبش، مورد توجه منتقدان و بازیکنها قرار گرفته است.
دردسرهای فضایی
داستان بازی پس از اتفاقات نسخه قبل جریان دارد، جایی که رچت و کلنک به عنوان قهرمان مورد استقبال مردم قرار گرفتهاند و به نظر میرسد همهچیز در آرامش جریان دارد. در این حین کلنک میگوید که وسیلهای با نام Dimensionator را کامل کرده است. این دستگاه همانطور که از اسمش پیداست امکان سفر میان بعدها را فراهم میکند. کلنک میخواهد با کمک این وسیله به رچت کمک کند خانواده گمشده خود را پیدا کند. اما در همین حین سر و کله دکتر نفریوس پیدا میشود و این دستگاه را از آنها میدزدد. دستگاه فعال میشود و دهها پورتال مختلف به ابعاد مختلف باز میشود. رچت و کلنک هم از هم جدا میشوند. حالا مأموریت رچت تعمیر Dimensionator، شکست دکتر نفریوس و سر و سامان دادن به وضعیت آشفته ابعاد مختلفی از کهکشان است که حالا به روی او باز شدهاند. داستان بازی به طور کلی ساختار خوبی دارد و بستری فوقالعاده برای مبارزات بازی فراهم آورده است. تنها ضعف آن مربوط به حضور عجیب و بیدلیل برخی شخصیتهای فرعی و همچنین برخی اتفاقات داستانی است که چندان منطقی و اصولی نیستند.
گیمپلی گسترده
بازی در بخش گیمپلی، مشخصههای کلی ۳ سبک هک اند سلش، پلتفرمر و اکشن ماجراجویی را با یکدیگر ترکیب کرده است. در طول بازی، باید با سلاحهای سرد و گرم مبارزه کنید، تیراندازی کنید، سکانسهای گاهوبیگاه عبور از موانع مختلف را انجام دهید و برخی معماهای کلی را حل کنید. در کل، گیمپلی بازی بسیار چندشاخه و گسترده است و به اکشن یا ماجراجویی خلاصه نمیشود که این مسئله نشاندهنده استاندارد بودن طراحی و همچنین تلاش برای خسته نشدن بازیکنها هنگام پیشروی در داستان بازی است.
مبارزات بازی از حیث تنوع ظاهری بسیار خوب عمل میکنند. در طول بازی و با پیشروی در داستان بیش از ۱۰ سلاح مختلف در اختیار بازیکن قرار میگیرد، از اسلحه شاتگانی که رعد و برق شلیک میکند گرفته، تا انواع و اقسام سلاحهای خودکار بزرگ و کوچک که هرکدام گلولههای مختلف شلیک میکند و از لحاظ ظاهری و عملکرد، هویت مستقل خود را دارد.
مهمات هر سلاح محدود است و این مسئله در طول بخشهای مبارزه، شما را مجبور میکند بین سلاحهای مختلف جابهجا شوید و از همه ابراهایی که بازی برای شما تدارک دیده است استفاده کنید.
در کل بازی Ratchet & Clank: Rift Apart تا حد زیادی ساده و بدون چالش است و حتی با وجود انتخاب درجه سختیهای بالا هم برای گذر از مراحل و شکست دادن دشمنان خود با سختی چندانی روبهرو نمیشوید. به جز این ایراد، در کل، گیمپلی بازی بسیار جذاب و سرگرمکننده است. مخصوصا به لطف تنوع بالای سلاحهای مختلف موجود در بازی، بدون تکراری شدن و خستگی، میتوانید داستان را به پایان برسانید. گرافیک هنری خیرهکننده بازی نیز به جذابیت هرچهبیشتر گیمپلی بازی کمک کرده است و شاهد یک گیمپلی پرزرقوبرق و جذاب هستیم.
یک تابلوی نقاشی
گرافیک هنری بازی چشمنواز و زیباست. دنیای آن پر است رنگهای مختلف و زنده و جایجای محیطهای بازی به شکل فوقالعادهای طراحی شده است. در واقع، باید Ratchet & Clank: Rift Apart را یکی از جذابترین بازیهای امسال از نظر زیبایی بصری و گرافیک هنری دانست، بهویژه اگر بازی را در حالت Fidelity تجربه کنید، از آنجایی که در این حالت Ray Tracing فعال است و رزولوشن خروجی نیز ۴K است، گرافیک هنری بازی خارقالعادهتر از قبل میشود. استفاده هوشمندانه از طیف رنگ وسیع در رنگآمیزی محیطهای مختلف و ایجاد نماهای سهبعدی جذاب مانند حالت شلیک با سلاحها یا استفاده از قابلیتهای مختلف هم بر زیبایی بیشتر بازی اضافه میکنند.
در واقع، موتور گرافیکی Luna که در ساخت این عنوان استفاده شده، تمام و کمال قدرت و توانایی خود را به نمایش گذاشته است، به طوری که در برخی مراحل وسوسه میشوید که فقط بایستید و بدون حرکت به محیط اطراف نگاه کنید. از نظر فنی نیز عملکرد بازی بسیار قابلقبول است. افت فریمریت تقریبا وجود ندارد و باگهای گرافیکی نیز آنقدر انگشتشمارند که میتوان آنها را نادیده گرفت.